Mitä on sähköpostiuteliaisuus?

tehokas sähköpostin hallinta

Kuin joulu lapsen silmin

Tiedätkö sen tilanteen, kun sinun pitäisi tehdä jotakin tärkeää työtä, mutta sen sijaan käyt vähän väliä kurkistamassa sähköposteja? Ja aina kun uusi viesti ilmoittaa tulostaan ruudun alalaidassa, klikkaat ilmoitusta ja käyt katsomassa, millainen viesti sieltä oikein tulikaan.

Mutta mitä ihmiset oikeastaan hakevat, kun he katselevat vähän väliä sähköpostejaan? 

Mietitäänpäs hetki joulua lapsen silmin. Jouluaatto on saapunut, ja kuusen alla on kasa joululahjoja. Ja vaikka lapsi olisi syömässä, pukemassa tai leikkimässä, niin ei hän hetkeksikään unohda noita lahjapaketteja.

Siinä hetkessä kaikki on mahdollista, noissa paketeissa voi olla mitä vain!

Jotakin samanlaista on sähköposteissa. Kun saapuu tieto, että uusia viestejä on tullut inboxiin, tekee mieli mennä kurkistamaan, että mitä jännää siellä oikein onkaan.

Mutta kuinka jänniä nuo viestit todellisuudessa ovat?!

Haetaan uusien viestien euforiaa

Silloin kun käyt katselemassa sähköpostejasi muutaman minuutin välein, et hae sieltä töitä tehtäviksi tai tärkeitä asioita hoidettaviksi, vaan helppoa viihdettä ja vaihtelua itse työntekoon.

Mutta kun katsot sähköposteja vähän väliä, niin mitä sinä siellä inboxissa oikein teet?

Inboxiin ei silloin mennä käsittelemään kaikkia viestejä tai tekemään tärkeitä tehtäviä, vaan hakemaan uusien viestien euforiaa. Kun käyt inboxissa vähän väliä, etsit sieltä helppoja viestejä, ja merkkailet ja liputtelet vaikeampia.

Eli haet lääkettä siihen tylsistyneeseen tilaan, jossa työnteko ei oikein maistu, mutta kotiinkaan ei voi vielä lähteä?

Haluatko tämän artikkelin videona?

Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetän sinulle videon aiheesta "Mitä on sähköpostiuteliaisuus?".


Jatkuva sähköpostin katselu aiheuttaa stressiä

Kanadassa tehtiin tutkimus jatkuvan sähköpostin katselun vaikutuksesta ihmisiin. Suurta joukkoa erilaisia työntekijöitä ja heidän hyvinvointiaan seurattiin kaksi viikkoa.

  • Ensimmäisellä viikolla henkilöiden sähköpostien katselua rajoitettiin kolmeen kertaan päivässä.
  • Toisella viikolla henkilöt saivat katsoa sähköposteja niin paljon kuin halusivat.

Tutkimuksessa havaittiin, että ensimmäisellä viikolla, kun sähköpostin katselua oli rajoitettu kolmeen, osallistujat kokivat paljon vähemmän päivittäistä stressiä verrattuna toiseen viikkoon, kun sähköpostia sai katsella rajattomasti.

Stressitason selvän laskun voitiin katsoa vaikuttavan positiivisesti myös muihin hyvinvoinnin mittareilla todennettaviin tunteisiin.

Mikä on sähköpostiuteliaisuuden hinta?

Eli vietät kyllä paljon aikaa sähköpostin parissa, mutta

  • tuo aika on tehotonta
  • tärkeät viestit jää käsittelemättä
  • keskeytät omaa työntekoasi vähän väliä
  • kaikki tuo sähköpostiutelisisuuden tyydyttämiseksi käytetty aika on pois tärkeämmiltä asioilta

Ja vaikka kuinka päättäisit vain nopeasti katsella sähköposteja, menee siellä yleensä enemmän aikaa kuin olit kuvitellut. Ja kun siirryt sähköpostien pariin, keskeytät yleensä työnteon, ja katseltuasi sähköposteja on sinun vaikeampi enää motivoida itseäsi takaisin työn pariin.

Ja mitä useammin käyt katselemassa sähköposteja, sitä vähemmän itse työnteko maistuu, ja sitä vaikeampi sinun on motivoida itseäsi keskittymistä vaativien tehtävien pariin. Koska sen sijaan, että keskittyisit työtehtävän tekemiseen, annat itsellesi luvan keskeyttää työntekoa vähän väliä.

Ja silloin eivät työt etene, eikä töissä oleminen tunnu kovin palkitsevalta. Sillä sinä kyllä tiedät, mitä sinun pitäisi oikeasti tehdä, mutta olet antanut sähköpostiuteliaisuuden voittaa.

Kirjoittaja Minna Koivisto on sähköpostikouluttaja. Hän on kirjoittanut kirjan Näin puolitat sähköpostiin käyttämäsi ajan, ja hän pitää Sähköpostihallinnan koulutuksia yrityksille.