KirjaKeskiviikko: The 5 Second Rule

KirjaKeskiviikko

KirjaKeskiviikkoon on tällä kertaa valikoitunut Mel Robbinsin kirja The 5 Second Rule. Robbinsin kehittämä 5 sekunnin sääntö kuuluu näin: Sillä hetkellä, kun intuitiosi ehdottaa sinulle jotakin ideaa, sinun pitää laskea alaspäin 5-4-3-2-1 ja konkreettisesti tehdä jotain asian edistämiseksi, ennen kuin aivosi tappavat idean.

Sääntö auttaa sinua löytämään rohkeuden, että voit elää parhaan mahdollisen version itsestäsi. Että voit elää sen elämän, josta olet aina unelmoinut. Vie vain viisi sekuntia aikaa muuttaa sinun elämäsi, ja muutat sen yksi pieni viiden sekunnin päätös kerrallaan.

Tiedettä ja tarinoita

Mel Robbins kehitti 5 sekunnin säännön, kun hänen koko elämänsä oli hajoamassa palasiksi. Hän ei päässyt enää aamuisin sängystä ylös, ja painoi joka aamu torkkukytkintä enemmän kuin laki sallii. Kunnes eräänä päivänä hän katsoi avaruusaluksen laukaisua televisiosta. Laukaisua edeltävä laskenta 5-4-3-2-1 sai hänet miettimään, että voisiko samaa käytäntöä soveltaa myös aamulla heräämiseen. Hän päätti kokeilla sitä, ja yllätyksekseen huomasi, että se toimi.

Sittemmin Robbins on käyttänyt sääntöä yritystensä kasvattamiseen, tullakseen paremmaksi vanhemmaksi, esiintymisjännityksen kanssa kamppailuun, paniikkihäiriöstä eroon pääsemiseen, parisuhteen parantamiseen, fyysisen kunnon kohottamiseen jne. Ja hän sanoo, että ei ole koskaan aiemmin tuntenut oloaan niin onnelliseksi, vapaaksi ja tuottavaksi, ja se on kaikki 5 sekunnin säännön ansiota.

5 sekunnin sääntö opettaa sen oleellisimman mutta vaikeimman, eli miten muuttua. Kirjan ajatus on melko simppeli, mutta yleensä parhaat ajatukset ovat. Vaikka koko kirja perustuu yhden ajatuksen ympärille, oli tämä yli 7,5 tuntia tekstiä helppoa ja mielenkiintoista kuunneltavaa. Kirja myös sisälsi kaksi lukijan kannalta uskottavuutta ja samaistumista helpottavaa asiaa:

  1. Paljon tiedettä ja tutkimuksia tukemaan 5 sekunnin sääntöä ja sitä, miksi se toimii.
  2. Lukuisia tarinoilta sekä kirjailijalta itseltään että muilta 5 sekunnin sääntöä soveltaneilta ihmisiltä, miksi ja miten se oli muuttanut heidän elämänsä, yksi pieni päätös kerrallaan.

Aivojesi työ on suojella sinua

Eri puoli aivoista aktivoituu, kun mietit mikä on mahdollista tai mitä minulta vaaditaan. Siinä on suurin piirtein sama ero kuin jos mietit, että mikä on ongelma tai mikä on ratkaisu. Ne ovat eri taajuudella.

Aivojen tehtävä on ylipuhua sinut pois tilanteista, jotka ovat pelottavia ja epämukavia. On sinun tehtäväsi oppia, miten saat liikutettua itsesi loistavista ideoista siihen, että toimit. Jos odotat viisi sekuntia, epäilykset alkavat nousta ja ne ryöstävät sinulta vallan, ilon ja potentiaalin. Tai voit käyttää 5 sekunnin aikana tätä hölmöä sääntöä, ja ottaa sen vallan itsellesi.

Loogisesti ajatellen tiedät aina, mitä sinun pitäisi tehdä, mutta sitten tunteet ja epäröinti astuvat kuvaan ja estävät päätöksen. Kuvitellaan, että haluat palkankorotuksen ja olet sitä mieltä, että myös ansaitset sen. Järki on sitä mieltä, että totta kai menet pyytämään sitä, ansaitset sen ja se kuuluu sinulle. Mutta sitten tunteet ottavat vallan. Entä jos se ei onnistukaan, ja mitä muut siitä ajattelevat, mitä jos pomo sanoo ei jne. Ja lopulta teet päätöksen tunteiden perusteella. Mutta jos käytät 5 sekunnin sääntöä, et anna tunteille valtaa. Hiljennät epäröinnin, ja toimit.

Päivän aikana pysähdyt epäröimään useita kertoja. Muutos on aina neurologisesti katsottuna vaikeaa, koska aivot on ohjelmoitu pysäyttämään sinut muutokselta. Muutos vaatii sinua tekemään asioita, jotka ovat epävarmoja, pelottavia tai uusia. Ja aivot on ohjelmoitu suojelemaan sinua asioilta, jotka ovat epävarmoja, pelottavia tai uusia. Aivot pysäyttävät sinut laittamalla sinut ajattelemaan muutosta liikaa. Mutta kun käytät 5 sekunnin sääntöä, herätät sen osan aivoista, jota tarvitset kun muutat käytöstäsi ja teet uusia asioita.

Erota tunteet toiminnasta

Jos et opi erottamaan tunteita toiminnasta, et koskaan voi löytää todellista potentiaaliasi. Kun lasket alaspäin 5-4-3-2-1 ja teet jonkin konkreettisen toiminnan, pysäytät epäröinnin ja tekosyiden miettimisen. Ja se saa sinut miettimään ennemmin sitä toimintaa, mitä olet tekemässä. Eli miettimisen sijaan liikut fyysisesti, ja otat jo askeleen kohti itse asian tekemistä. Ja mitä fyysisesti teet edellä, sitä mieli seuraa perässä.

Et pysty aina kontrolloimaan omia tunteitasi, mutta voit aina vaikuttaa siihen, miten toimit. Tunteet ovat vain ehdotuksia, mutta jos annat niille vallan, ne määrittelevät tekemisesi ja lopulta sen minkälaista elämää elät. Ja mitä kauemmin jokaisessa tilanteessa odotat, sitä suuremmaksi vastustus ja haluttomuus tehdä asiaa kasvaa.

Nykyaikana voit internetin kautta oppia tekemään ihan mitä vain. Ainoa asia joka estää sinua, ovat rajoittavat uskomukset, huono itseluottamus, pelko ja negatiiviset ajattelumallit. Ja sinä voit rikkoa ne. Viisi sekuntia kerrallaan.

Epäröinti on lopun alku, pysäytä se!

Sillä hetkellä kun epäröit, käynnistää se prosessin aivoissa, joka kestää viisi sekuntia. Ja nyt ei puhuta suurista päätöksistä, kuten menenkö naimisiin, otanko tatuoinnin tai ostanko talon. Niissä päätöksissä kannattaakin epäröidä ja punnita vaihtoehtoja. Kyse on pienistä asioista. Kun noissa pienissä asioissa rupeat yksi päätös kerrallaan toimimaan epäröinnin sijaan, silloin elämäsi alkaa muuttua dramaattisesti.

Eivät ne suuret asiat sinua lopulta määrittele, vaan pienet asiat. Epäröinnistä tulee helposti tapa, ja se kertaantuu jatkuvasti. Ja niin tekemättömät asiat alkavat määritellä sinua. Mutta sinulla on aina viiden sekunnin ikkuna aikaa liikkua ideasta toimintaan, ennen kuin aivot aktivoituvat ja sabotoivat yrityksesi muutokseen.

Jos toimit vain silloin kun sinusta tuntuu siltä, et ikinä saavuta tavoitteitasi. Jos sinusta tuntuu väsyneeltä ja tuntuu että et millään jaksa mennä lenkille, niin et sinä sinne mene. Mutta jos siinä hetkessä pysähdyt, alat laskea alaspäin 5-4-3-2-1 ennen kuin päästät tunteet ja epäröinnin valloilleen, nouset ylös ja otat ensimmäisen askeleen, niin silloin todennäköisesti myös päädyt lenkkipolulle.

Tunnistaminen on tärkeää

Alitajunta lähettää sinulle jatkuvasti viestejä, mitä sinun pitäisi tehdä. Jos kävelet kuntosalin ohi, tunnet pistoksen kun tiedät että sinun pitäisi pitää parempaa huolta kunnostasi. Kun katsot tilin saldoa, tiedät että sinun pitäisi hankea parempaa työpaikkaa. Niitä viestejä pitää alkaa kuunnella, koska ne kertovat sinulle mitä sinun olisi hyvä tehdä.

Jos vaikka mietit, että uskallatko mennä puhumaan kiinnostuksesi kohteelle, ja saat intuition mennä. Mutta sitten aivot alkavat puhua, että entä jos sinä mokaat tai entä jos toinen nauraa sinulle tai entä jos et saa sanaa suustasi. Heti kun tunnistat epäröinnin alkavan, laske alaspäin 5-4-3-2-1 ja sitten rupeat toimimaan.

Sillä ei ole merkitystä, miten itse keskustelu lopulta menee. Sillä toisella ihmisellä ei ole merkitystä, vain sinulla on merkitystä. Sinä olet ottanut askeleen kohti rohkeampaa elämää, ja ensi kerralla samassa tilanteessa olet taas astetta rohkeampi. Ja vähitellen alat uskaltaa elää enemmän itsesi näköistä elämää. Eli elämää, jossa tunnistat epäröinnin, pistät sen poikki ja toimit siitä huolimatta. Itseluottamus rakennetaan pienten rohkeiden tekojen kautta.

Monet ihmiskunnan suurista keksinnöistä on lähtenyt pienistä hassuista ajatuksista, intuition lähettämistä viesteistä, joita on pysähdytty kuuntelemaan ja otettu se ensimmäinen ratkaiseva askel. Intuitiosi lähettää sinulle ideoita pitkin päivää, ja kun alat tunnistamaan noita ajatuksia, ja 5 sekunnin säännön avulla ottamaan pieniä rohkeuden askeleita, alkaa elämäsi muuttua täysin, ja yhtäkkiä elämässäsi kaikki on mahdollista.

Motivaatio on roskaa

Mel Robbinsin mukaan motivaatio on roskaa. Aina tulee olemaan asioita, joita et halua tehdä. 5 sekunnin sääntö ei tee niistä asioista helppoja, vaan sääntö auttaa sinua toteuttamaan niitä. Se on työkalu. Robbins kertoo, että hänelle oli suuri oivallus ymmärtää seuraavat kaksi asiaa:

  1. Et tule koskaan haluamaan tehdä asioita, jotka ovat vaikeita, epävarmoja tai pelottavia. Joten kannattaa lopettaa sen odottaminen, että tulee se hetki kun tuntuu siltä, että haluaisin tehdä niitä.
  2. Olet yhden päätöksen päässä täysin erilaisesta avioliitosta, elämästä, työstä, tuloista, suhteesta lapsiin jne. Kun opettelet toimimaan intuitiosi mukaan, sen sijaan että annat tunteidesi ylipuhua sinut tilanteista pois, voit muuttaa elämäsi paremmaksi - yksi päätös kerrallaan.

Robbins sanoo, että 5 sekunnin säännön voi aloittaa säätämällä huomenna herätyksen 30 minuuttia aikaisemmaksi. Ja kun kello soi, laske 5-4-3-2-1, siirrä peitto sivuun ja nouse ylös. Se ei tunnu välttämättä kivalta, ja olo voi hetken tuntua tokkuraiselta, mutta se menee ohi parissa minuutissa. Ja niin olet hereillä normaalia aikaisemmin, ja saat tehtyä asioita ja mietittyä päivän tavoitteita, ja päivä alkaa aivan eri tavalla.

Elämäsi on seurausta päätöksistäsi. Ja jos muutat päätöksiäsi, muutat kaiken.

Itseluottamus ei ole ominaisuus, se on taito

Robbins kertoo olleensa ennen väärässä siitä, mitä itseluottamus tarkoittaa. Hän sanoo luulleensa, että itseluottamus liittyy henkilökohtaisiin ominaisuuksiin. Että ulospäin suuntautuvat ihmiset ovat niitä, joilla on hyvä itseluottamus ja introvertit epävarmoja.

Tutkittuaan asiaa perinpohjaisesti hänelle selvisi, että itseluottamus ei ole lainkaan ihmisen henkilökohtaisiin ominaisuuksiin liittyvä asia, vaan taito jonka voi oppia. On olemassa paljon ulospäin suuntautuvia ja äänekkäistä ihmisiä, jotka ovat sisältä epävarmoja itsestään. Ja vastaavasti paljon introvertteja, jotka ovat hyvin varmoja itsestään.

Robbinsin mukaan itseluottamus on taito liikkua ajatuksesta toimintaan. Ja se on taito, jonka jokainen voi oppia. Kun sinulla on hyvä itseluottamus ja uskot tarpeeksi itseesi, olet valmis yrittämään. Itseluottamus ei ole varmuutta siitä, että onnistuu. Itseluottamus on halukkuutta yrittää.

Pelkotilanteissa käytä ankkuriajatusta

Jos sinulla on tilanteita, joissa pelkäät, mieti ensin ankkuriajatus. Ankkuriajatus on mielikuva tapahtumasta pelottavan tilanteen jälkeen, kun olet jo selvinnyt tilanteesta.

Eli jos kärsit vaikka lentopelosta, mieti mielikuva siitä, kun olet jo päässyt kotiin asti ja lapsesi tervehtivät sinua kotiovella. Ja kun pelko koneessa iskee, tunnista se ja ala laskea alaspäin 5-4-3-2-1, ja sen jälkeen mieti ankkuriajatustasi. Silloin huijaat aivosi ajattelemaan, että olet selvinnyt matkasta kotiin, eivätkä aivot keskity enää pelkäämään.

Ankkuriajatusta voi käyttää myös ennen esiintymistä, ennen tärkeää neuvottelua jne. Mieti mielikuva, jossa neuvottelun jälkeen toisen osapuoli on kättelemässä sinua ja kiittämässä hyvästä neuvottelusta. Tai mieti yleisö taputtamassa seisaaltaan hyvin menneen esiintymisen jälkeen. Ja kun jännitys iskee, laske 5-4-3-2-1 ja ota etukäteen miettimäsi ankkuriajatus mieleesi.

Huijaa pelon tunne innostukseksi

Pelkäämisen ja innostumisen fyysinen reaktio vartalossasi on yllättävää kyllä täysin sama. Kädet hikoilevat, sydän pamppailee, kasvot punoittavat. Ainoa ero innostuksella ja pelolla on siinä, mitä sinun aivosi kertovat sinulle. Voit siis huijata aivosi kertomaan sinulle, että pelon sijaan oletkin innoissasi.

Kun pelkäät, mutta käännät sen mielessäsi ja sanot itsellesi, että olen innostunut, niin aivosi luulevat että olet innostunut. Eli jos jännität vaikka esiintymistä ja sydän pamppailee, kerro silloin itsellesi, että olen innostunut tekemään sen mikä on edessä. Silloin aivosi eivät ole huolissaan, sillä ne ovat saaneet käskyn ja selityksen fyysiselle tilalle. Ja se on, että olet innoissasi.

Tutkimukset myös osoittavat, että jos sanot itsellesi esimerkiksi ennen koetta, esiintymistä tai vaikka tärkeää tapaamista, että olen innostunut, tulokset ovat joka kerta huomattavasti parempia.

Parhaat ratkaisuni ovat olleet seurausta itseni kuuntelemisesta JA toiminnasta

Robbins sanoo, että suurin vaikutus jonka hän haluaa antaa maailmalle, on auttaa ihmisiä löytämään sen voiman, joka heillä on sisällään. Että ihmiset voivat elää täysin rinnoin omaa elämäänsä, elää sitä elämän josta he ovat aina unelmoineet - ilman pelkoa. Hän haluaa opettaa ihmisiä elämään suuremmalla rohkeudella. Ja siinä 5 sekunnin sääntö astuu kuvaan, koska rohkeus ei ole muuta kuin taito tehdä asioita, jotka tuntuvat epävarmoilta. Robbins sanoo, että 5 sekunnin säännön ansiosta hän on muuttunut ihmisestä joka vain ajattelee omia unelmiaan, ihmiseksi joka toteuttaa unelmiaan, puhuu niistä ja jakaa niitä.

Kun tässä nyt mietin omaa elämääni taakse päin tilanteisiin, jolloin olen toiminut enkä antanut epäröinnin voittaa, on silloin aina seurannut hyviä asioita. En esimerkiksi olisi rakkaan puolisoni kanssa, jos olisin jäänyt epäröimään enkä mennyt juttelemaan.

En myöskään olisi aloittanut KirjaKeskiviikkoa, vaikka olin pidemmän aikaa halunnut sekä lukea kirjoja enemmän että kirjoittaa enemmän. Lukeminen oli takkuillut ja en oikein löytänyt kirjoittamiseen aiheita. Kunnes yhtenä kauniina kesäpäivänä sain idean, että rupean kuuntelemaan kirjoja aamulenkeilläni ja kirjoitan niistä kokemuksia blogiini. Sitten vain aloitin. En tiennyt kuinka kauan jaksaisin sitä tehdä, mitä kirjoja kuuntelisin, lukisi kukaan kirjoituksiani. Päätin vain aloittaa. Ja tämä on jo neljäs kirja, josta täällä kirjoitan.

Jotakin loksahti paikoilleen

Kirja 5 Second Rule oli minulle merkittävä. Se tarjosi sellaisia oivalluksia, joita olin kaivannut. Olen kamppaillut unelmien kanssa, miksi niitä on joskus niin vaikea määrittää. Mutta olen etsinyt ratkaisuja liian kaukaa. Miten voin tietää, mihin suuntaan minun pitää pidemmän päälle kulkea, jos en tiedä seuraavaa askelta.

Olen etsinyt inspiraatiota ulkoa ja odottanut, että jokin muuttuu. Vaikka se jonka pitää muuttua, olen minä. Minun pitää alkaa kuunnella itseäni ja niitä pieniä viestejä, joita sisimpäni lähettää. Vastaus on sisälläni, vastaus kaikkeen.

Olen myös miettinyt viime aikoina paljon intohimoa ja luovuutta. Miten ne syntyvät, voiko niitä kehittää? Olen tutkinut sitä kuin ulkoista asiaa, jonka voi kaupasta hankkia tai mielessään kehittää. Robbinsin kirja auttoi oivaltamaan, että intohimo on toimintaa. Sinun uteliaisuutesi auttaa sinua löytämään intohimosi. Intohimo on pieniä rohkeuden tekoja. Tekoja siihen suuntaan, jotka vievät sinua lähemmäs itseäsi. Intohimo on energiaa, jota saat, kun teet asioita jotka kumpuavat sisältäsi.

Intohimoa ei ole ne fyysiset asiat joita teet. Intohimo on se mitä tunnet, kun teet niitä. Intohimo on energiaa ja innostusta. Ja kun harjoittelet tekemään niitä asioita, jotka saavat sinut tuntemaan intohimoa, hyviä asioita tapahtuu ja myös muut ihmiset huomaavat sinut.

Alan ymmärtää, miksi Mel Robbins ja 5 Second Rule on saanut huikean joukon seuraajia.

Lisämateriaalia

Katso Mel Robbinsin TED Talk (yksi kaikkien aikojen suosituimpia) tästä.

Katso Mel Robbinsin haastattelu tästä.

Mel Robbinsin Facebook-sivuille pääset tästä.

KirjaKeskiviikko

Minna Koivisto

Kirjoittaja Minna Koivisto on kirjoittanut kaksi kirjaa, ja hän pitää Ajanhallinnan koulutuksia ja Sähköpostihallinnan koulutuksia yrityksille ja kunnille.