KirjaKeskiviikko: Rich20Something

KirjaKeskiviikko

Kirjan Rich20Something kannessa lukee: Hylkää keskinkertainen työpaikkasi ja aloita eeppinen bisnes, ja saat haluamasi elämän. Kirja on omien sanojensa mukaan ainoa opas, jonka tarvitset lopettaaksesi potentiaalisi tuhlaamisen ja luodaksesi haluamasi uran.

Kirja On Daniel DiPiazzan tekele, ja se haastaa perinteisen tavan laittaa rahan tienaamisen vain yhden kortin varaan. Yleensä olemme tarkkoja ja varmistamme, mutta rahan tienaamisen suhteen otetaan suuri riski laittamalla kaikki munat samaan koriin.

DiPiazza on pitkän linjan yrittäjä, ja hän haluaa kannustaa muitakin yrittäjiksi. Tai edes kokeilemaan freelancerina päivätyön sivussa. Se avartaa ja opettaa, ja voit löytää puolia sekä itsestäsi että rahan tienaamisesta, joita et ollut tullut ajatelleeksikaan. Siinä olen hänen kanssaan täysin samaa mieltä, että yrittäminen opettaa itsestä ja elämästä erittäin paljon.

    3 kysymystä yrittäjäksi aikovalle

    Kun miettii oman yrityksen perustamista ja yrittämisen aloittamista, DiPiazza auttaa selvittämään onko kyseisellä alalla mahdollista menestyä. Hän listaa kolme eri kysymystä, jotka kannattaa käydä läpi. Jos vastaus kaikkiin kysymyksiin on kyllä, niin yrityksesi voi onnistua.

    1. Onko tällä alalla kilpailua?
      Jos kukaan ei ole harkitsemallasi alalla, on sille syynsä. Todennäköisesti alalla on käynyt yrittäjiä ja he ovat huomanneet, että ei siellä ei ole kysyntää. DiPiazza korostaa, että tavoite ei ole löytää sitä, mitä tekee koko loppu elämänsä. Vaan tavoite on löytää ikäänkuin silta vapauteen. Silloin pääset vauhtiin ja pääset kehittelemään sitä, mikä lopulta on se iso hitti.
       
    2. Tekevätkö kilpailijat rahaa?
      Jos kukaan vastaavalla alalla oleva ei tee rahaa, on oletettavaa että et tee sinäkään. Tutustu kilpailijoihin ja selvitä, onko bisnes heille kannattavaa. Jos huomaat, että siellä liikkuu raha, on sitä rahaa silloin tarjolla myös sinulle.
       
    3. Teenkö tuotteeni tai palveluni eri tavalla tai paremmin kuin muut?
      Jos pystyt erottumaan joukosta ja näyttämään miten olet erilainen, houkuttelet niitä asiakkaita, jotka ovat kiinnostuneita juuri sinusta. Eli kannattaa hankkia USP (Unique Selling Position) eli se erottuva tekijä, jolla jäät mieleen ja jonka vuoksi asiakkaat valitsevat juuri sinut.

    5 tapaa erottua joukosta

    1. USP1: Edullisemmat hinnat
      Aluksi yritykselläsi voi olla edullisemmat hinnat. Ja vähitellen kun kehittyt siinä mitä teet ja sana kiirii, niin tuotekin paranee ja samalla tuotteen arvo kasvaa. Silloin on siitä luontevaa alkaa veloittaa enemmän.
       
    2. USP2: Kätevyys, mukavuus
      Tee tuote tai palvelu helpommin saatavaksi, mahdollista siihen helpompi pääsy, tuo palvelusi vaikka kotiovelle. Ihmiset ovat kiireisiä ja haluavat hoitaa asiat nopeasti ja vaivattomasti. Tee palvelu helpoksi ja käteväksi, niin se houkuttelee paremmin asiakkaita.
       
    3. USP3: Parempi laatu tai esteettisyys
      On mahdollista pyytää selkeästi suurempaa hintaa, kun laatu ja esteettisyys ovat kunnossa. Mietitään esimerkiksi Applen tuotteita, joissa korkean laadun lisäksi myös pakkauksiin ja näyttävään ulkonäköön on selkeästi panostettu. Yhä enemmän ihmiset haluavat tyylikkäitä ja laadukkaita asioita nykyajan pikaruokakulttuurisessa kulutusyhteiskunnassa.
       
    4. USP4: Suurempi valikoima
      Ihmiset haluavat nykyaikana itse vaikuttaa tuotteen lopputulokseen, olla mukana tuotteen luomisprosessissa. Esimerkiksi Subway erottuu sillä, että asiakas voi käytännössä itse koota haluamansa patongin aina sämpylästä täytteisiin ja kastikkeeseen asti, kaikki Subwayn laajasta valikoimasta valitsemalla.
       
    5. USP5: Mahtava asiakaspalvelu tai takuu
      Jos kilpailijalla on kahden viikon takuu, anna neljä. Tai jos naapuriyrityksessä luvataan vastata viesteihin päivän sisällä, anna lupaus vastauksesta jo tunnin sisällä. Samankaltaisten tuotteiden äärellä loistava asiakaspalvelu ja luotettava takuu voi olla se pieni yksityiskohta, joka lopulta madaltaa ostosvastustuksen tarpeeksi alas, että kauppa syntyy juuri sinun tuotteellesi.

    USP:t ovat lopulta melko helppoja ja lähestulkoon ilmaisia lisätä, joten niitä kannatta käyttää erottavana tekijänä markkinoille murtautuessaan.

    Mistä idea yrittämiseen?

    Katso arkeasi ja mieti, missä asioissa olet taitava, mistä asiasta sinulla on paljon tietoa tai näkemystä, mieti mistä asiasta sinulta pyydetään aina neuvoa. Näin voit päästä kiinni siihen teemaan, mikä on sinun juttusi. Mieti työhistoriaasi, joku on ollut jo valmis maksamaan sinulle siitä mitä teet. Eli osaat sen niin hyvin, että joku on valmis maksamaan siitä.

    DiPiazza korostaa, että yritystä perustaessa idean ei tarvitse olla miljoonan dollarin idea, vaan ennemminkin yhden dollarin idea. Ajattele mielummin pienemmin kuin isommin. Jos saat ihmisen maksamaan sinulle dollarin jostain, pystyt kehittyessäsi samaan siitä kympin, sitten satasen jne.

    Eli ei tarvitse keksiä pyörää uudelleen. Muista, että ihmiset arvostaa aikaansa ja helppoutta. Jos keksit jotakin, mitä voit tehdä auttaaksesi ihmisiä säästämään aikaa, siinä on sinulle hyvä idea testattavaksi.

    Mitä ajatuksia kirja jätti?

    Toisin kuin moni muu rikkaaksi opettava opus, DiPiazza ei kehota samantien jättämään omaa uraansa ja hyppäämään yrittämisen arvaamattomille markkinoille. Hän on sitä mieltä, että yrittäminen ei välttämättä sovi kaikille. Ja että kannattaa aloittaa tekemällä pieniä kokeiluja työn ohessa. Hajauttaa omia tulonlähteitä ja testata, mikä toimii ja mikä ei. Ja kun homma lähtee rullaamaan, voi sen päivätyön jättää ja keskittyä yrittämiseen täysillä.

    Seuraavaksi pari asiaa, jotka jäivät edellä mainittujen lisäksi parhaiten mieleeni kirjasta. Ja ne ovat pitkälti myös sellaisia ajatuksia, jotka pätevät elämään yleensä eikä vain yrittämiseen.

    • Just Go! Eli pitää vain tehdä. Pitää kohdata pelot, pitää aloittaa. Niin moni asia jää tekemättä, koska löydetään lukuisia syitä, miksi ei. Miksi ei aloita, miksi ei jatka, miksi ei uskalla, miksi ei viitsi, jne. Just go! Eli anna mennä vaan. Eikä kannata aina miettiä liian suuria päämääriä ja tavoitteita, monesti riittää että lähtee vaan liikkeelle. Aloittaa jostakin. Se suurempi tekeminen seuraa kyllä perässä. Kannattaa kohdata pelot, eivät ne yleensä niin pahoja olekaan. Elämästä saa paljon enemmän irti, kun antaa vain mennä. Kuolinvuoteella kun ihmisiltä kysytään, mitä he katuvat elätyssä elämässä eniten, usein vastaus on sama: Kunpa olisin uskaltanut rohkeammin elää omaa elämääni.
       
    • Inspiraatio tulee tekemällä. Monesti odotetaan, että inspiraatio iskee. Mutta vaikka kuinka odottaa, ei se tunnu millään tulevan. Ja mitä kauemmin sitä odottaa, sitä vaikeampi on enää saada mitään aikaiseksi, ja hartiat painuvat lyttyyn. Aina ei kuitenkaan kannata odottaa inspiraatiota, sillä inspiraatio ei tule odottamalla, vaan tekemällä. Ala tehdä jotain mikä tuntuu ihan hyvältä, niin vähitellen tekemisen kautta se oikea inspiraatiokin sieltä löytyy. Ja usein kun pääsee vauhtiin, niin löytää uusia ajatuksia ja ideoita, joita ei olisi koskaan tullut vastaan, jos ei olisi lähtenyt liikkeelle.
       
    • Tämä on loistava aika yrittää. Elämme aikaa, jolloin yrittäjäksi ryhtyminen on helpompaa kuin koskaan. Jos mietitään muutamia sukupolvia taaksepäin, oli se paljon haastavampaa ja riskialttiimpaa, suurelle osalle ihmisistä jopa mahdotonta. Piti olla pääomaa ja varastoja aloittaakseen, piti olla suhteita päästäkseen eteenpäin, ja piti tehdä valtavasti töitä ennen kuin tuloksia alkoi näkyä. Jos alkoi. Nykyaikana on valtavan helppo kokeilla yrittämistä. Kokeilla vaikka oman työn ohessa. Kokeilemaan pääsee hyvin pienellä panoksella ja pienellä riskillä. Silloin pystyy helposti testaamaan mikä toimii ja mikä ei. Ja sitten voi lisätä panoksia sitä mukaan, kun löytää sen mikä toimii.
    KirjaKeskiviikko

    KirjaKeskiviikko

    Kirjoittaja Minna Koivisto on kirjoittanut kaksi kirjaa, ja hän pitää Ajanhallinnan koulutuksia ja Sähköpostihallinnan koulutuksia yrityksille ja kunnille.