Näin teet uudenvuodenlupauksia, jotka pitävät

Tämä kirjoitus on ensimmäinen osa artikkelisarjaa, jossa käsitellään tavoitteiden asettamista.

-> Pääset tästä artikkelisarjan toiseen osaan.
-> Pääset tästä artikkelisarjan kolmanteen osaan.

 

Uusi Vuosi on uusien lupausten aikaa.

Mutta kannattaa miettiä tarkasti omien uudenvuodenlupausten asettamista.

Ei kannata tehdä hätäisiä lupauksia ja päätöksiä.

Sillä jos usein teet päätöksiä, ja hetken päästä jo pyörrät oman päätöksesi, opetat itsesi siihen ettei sinun tarvitse pysyä päätöksissäsi.

Ja silloin syöt uskottavuutta itseltäsi, että ylipäätänsä pystyt vaikuttamaan oman elämäsi kulkuun.

Ja se on pahin asia, minkä voit itsellesi tehdä.

1. Minkä yhden asian voit tehdä paremmin tulevana vuonna

Menneitä ei kannata liikaa murehtia, eikä voivotella asioiden perään, jotka eivät sujuneet toivotulla tavalla.

Mutta menneeseen kannattaa kurkistaa sen verran, että löydät sieltä yhden asian, josta voit oppia.

Asian, johon voit tulevana vuonna tietoisesti kiinnittää enemmän huomiota.

Niin, että vuoden päästä mennyttä vuotta tarkastellessasi voit havaita päässeesi siinä asiassa eteenpäin.

Avaa siis ovea sen verran kuluneeseen vuoteen, että poimit sieltä yhden asian, jonka voisit tulevana vuonna tehdä paremmin.

Käytä mennyttä vuotta hyödyksesi tehdäksesi tulevasta vuodesta entistä paremman.

Anna menneelle vuodelle vain sen verran huomiota, että saat siitä sopivaa polttoainetta tulevan vuoden rakentamiseen.

Siltä pohjalta sinun on helpompi miettiä, mitä oikeastaan haluaisit tulevalta vuodelta.

2. Mieti kolme tavoitetta tulevalle vuodelle

Liian hätäisten lupausten tai päätösten sijaan kannattaa miettiä, minkälaisia asioita toivoisi elämäänsä tulevana vuonna.

Ne voivat liittyä mihin elämän osa-alueeseen tahansa.

Saatat haluta tulevana vuotena tietoisesti tehdä juuri niitä asioita jotka ovat sinulle kaikista tärkeimpiä tai laittaa kodin vihdoin järjestykseen ja sitä kautta saada arjelle raikkaan ja terveen pohjan tai päättää viettää enemmän aikaa ulkona reippaillessa.

Tai saatat päättää vaikka ottaa jokaiseen päivään yhden power hourin.

Eli ottaa jokaiseen päivään yhden tunnin, jonka aikana et tunne pelkoa lainkaan.

Vaan tuon tunnin aikana uskallat tehdä mitä vain, tuon yhden tunnin ajan päivässä.

Opetat itseäsi siihen, että elämässä olevat rajat ovat yleensä vain sinun itsesi asettamia.

Juuri haastamalla omia rajoitteitasi ja pelkojasi huomaat, että pystyt mihin vain.

Mitkä ovat sellaiset 3 asiaa, että vuoden päästä taaksepäin katsoessasi olet tyytyväinen, että panostit juuri noihin 3 asiaan ja saavutit ne.

 
 

3. Mieti joka aamu kolme asiaa, joista olet kiitollinen

Aloita jokainen päivä sillä, että ensin mietit mistä kaikesta elämässäsi olet kiitollinen.

Asiat voivat olla pieniä ja hyvinkin yksityiskohtaisia, juuri tähän päivään liittyviä asioita. Tai ne voivat olla suuria asioita elämässäsi, joiden varaan rakennat arkesi.

Miettimällä kiitollisuutta aiheuttavia asioita elämässäsi, avaat itsesi näkemään elämäsi eri lailla.

Päiväsi alkavat positiivisessa ja itseäsi arvostavassa mielentilassa, ja sille pohjalle on hyvä rakentaa jokainen päivä.

4. Lue sen jälkeen tavoitteet ääneen

Kirjoita valitsemasi 3 tavoitetta paperille ylös. Lue joka päivä nuo 3 tavoitetta ääneen heti sen jälkeen, kun olet tuntenut kiitollisuutta.

Lukemalla ääneen tekemäsi tavoitteet, muistutat itseäsi niistä joka päivä ja rakennat päiväsi noiden tavoitteiden mukaan.

Sen sijaan että kerran olisit kerran miettinyt tavoitteet ja unohtanut ne, muistutat itseäsi joka aamu siitä, mikä sinulle oikeasti on tärkeää.

Ja koska mietit tavoitteita kiitollisuuden mielentilassa, alkaa tavoitteiden toteutuminen vähitellen tuntua mahdolliselta.

5. Jatka kuukauden ajan

Jatka näitä harjoituksia kuukauden ajan.

Tee niistä itsellesi rauhallinen ja mieluisa rutiini aamuun.

Se ei vaadi sinulta paljoa aikaa tai vaivaa, mutta käynnistää päivän aivan eri lailla.

Rupeat vähitellen huomaamaan, miten eri lailla aamusi alkavat.

Ja miten asettamasi tavoitteet alkavat tuntua mahdollisilta. Rupeat ajattelemaan eri tavalla tavoitteidesi suhteen.

Ne eivät enää ole ulkoinen osa sinua, vaan vähitellen ne muodostuvat osaksi elämääsi.

Huomaat, miten paljon asioita sinulla on elämässäsi, joista olla kiitollinen.

Ja ennen kaikkea, huomaat miten itse voit omilla toimillasi muokata omaa tulevaa vuottasi.

Ja sen oivallettuasi et enää halua luopua tavaksi tulleesta rutiinistasi.


Kirjoittaja Minna Koivisto on luonut verkkokurssin Ajanhallinta on elämänhallintaa, ja hän pitää Ajanhalinnan luentoja yrityksille.