Päätä harvemmin - mutta tarkemmin

Miksi suurin osa uudenvuoden lupauksista kestää vain hetken?

Jos teet päätöksen vastareaktiona johonkin hetkellisenä ahdistukseen, se tuskin kestää kovin kauaa. Ellei sinulla ole päätöksen takana hyvää motivaatiota ja päättäväisyyttä todella pitää kiinni päätöksessäsi.

Jos loppuvuosi menee herkutellessa, ja vuoden lähestyessä loppua oma vartalo miellyttää peilikuvassa päivä päivältä vähemmän, tulee helposti houkutus tehdä täysremontti.

 
 

Nyt minä vihdoin aloitan sen kuntokuurin, jota olen miettinyt jo vuosia. Mutta tuleeko kuuria jatkettua vielä helmikuussakin?

Kannattaa aloittaa päivä tehokkaasti

Ihmisellä on tietty määrä tahdonvoimaa joka päivä. Siitä tahdonvoimasta kuluu pieniä palasia jokaiseen tekemäämme askareeseen ja päätökseen.

Jos kulutat aamusi tehden vähemmän tärkeitä asioita, kuten selailet sähköpostia, luet uutisia ja pyörittelet turhia asioita, olet käyttänyt tahdonvoimastasi jo ison siivun siinä vaiheessa, kun rupeat miettimään tärkeän tehtävän tekemistä.

Silloin ei todennäköisesti ole enää energiaa, motivaatiota ja tahdonvoimaa tarttua siihen isompaan tehtävään, ja niin se tulee helposti siirrettyä eteenpäin.

Opettele uusi rutiini

Mihin tahdonvoimaa sitten kannattaa käyttää, jos haluaa tehdä työpäivästään mahdollisimman miellyttävän ja tehokkaan, saada asioita aikaiseksi ja sitä myötä kasvatettua itseluottamusta ja motivaatiota?

Ei kannata tehdä asioita joka päivä eri tavalla, koska silloin haastavampaan tehtävään tarttuminen vie yhtä paljon tahdonvoimaa joka kerta.

Jos sen sijaan opettelee uuden rutiinin, niin siinä vaiheessa kun uudesta tavasta on tullut uusi rutiini, ei se enää viekään suurta määrää tahdonvoimaa.

Koska siitä on tullut rutiini - luonnollinen osa päivääsi - se tapahtuu kuin itsestään, ja sinulla on taas täysi paletti tahdonvoimaa käytettävissä muihin asioihin ja päätöksiin.

Voit nauttia uudesta miellyttävämmästä ja tehokkaammasta tavasta toimia. Ja jonkun ajan kuluttua miettiä, haluatko tehdä vielä uuden rutiinin itsellesi, jolla voisit tehdä päivästäsi vielä entistä sujuvamman.

Rutiiniin tottuminen vie aikaa

Kun aloitat uuden tavan, ensimmäiset päivät sujuvat helposti. Sinulla on motivaatiota ja halua muuttaa vanha tapasi, ja muutaman päivän ajan ratkaisu tuntuu helpolta.

Sitten vanhat tavat alkavat nostaa päätään. Sinun pitää tietoisesti vastustaa ajautumasta takaisin vanhoihin tapoihisi, jotka ovat sinulle niin luonnollisia ja vaivattomia, ovathan ne sinun vanhat rutiinisi.

Tässä vaiheessa moni luovuttaa ja palaa entisiin tapoihinsa. Kuntosalikortin uudistaminen helmikuulle jää ikään kuin itsestään.

Joka kerta kun pyörrät oman päätöksesi,
syöt itseltäsi uskottavuutta.

Jos olet kuitenkin miettinyt tarkasti kaikki syyt, miksi haluat muuttaa tapojasi, on sinulla mahdollisuus onnistua.

Kannattaakin päättää harvemmin, mutta tarkemmin. Sillä joka kerta kun pyörrät oman päätöksesi, syöt itseltäsi uskottavuutta, että ylipäätään pystyt tekemään pysyviä muutoksia elämässäsi.

Palkitse itsesi

Ennen kuin aloitat uuden tavan toteuttamisen, kannattaa kirjottaa ylös syitä siihen, miksi haluat muutoksen tehdä. Mitkä ovat ne hyödyt, jotka saavutat toimiessasi uudella tavalla. Ja vastaavasti, mitkä ovat ne haitat joita päätöksen pyörtämisestä seuraa.

 
 

Kirjoita hyödyt ja haitat ylös, ja laita lista esille. Katso joka päivä listaa löytääksesi sen saman motivaation, joka sinulla oli päätöstä tehdessäsi.

Keksi itsellesi pieniä palkintoja päätöksessä pysymisestä. Kun olet jaksanut viikon, tarjoa vaikka työkaverille lounas, kahden viikon kuluttua uusi palkinto jne. Ja kuukauden päästä lopullinen palkinto.

Silloin uudesta tavasta on tullut jo rutiini, eikä sen tekemistä tarvitse enää erikseen miettiä.

Kerro tavoitteestasi muille

Kannattaa kertoa uudesta tavastasi vaikka työkaverillesi. Tee tavoitteestasi julkinen, niin luovuttaminen on vaikeampaa.

Pyydä toista ihmistä tarkkailemaan sinua ja kyselemään, oletko pysynyt päätöksessäsi - ryhmäpaine toimii!

Näytä esimerkilläsi, miten päätöksessä voi pysyä, ja miten se helpottaa omaa työskentelyä, ja antaa motivaatiota ja energiaa.

Lupaa sparrata muita, jos he haluavat kokeilla samaa.

Minä muutin oman työtapani

Ennen tein tehtäviä sitä mukaan, kun niitä tuli tehtäväksi. Sain kyllä kaikki tehtyä ajallaan, mutta en kovin paljoa miettinyt sitä järjestystä miten työpäivän aikana tehtäviä hoidan, ja miten se vaikuttaa tulokseen ja motivaation.

Sitten päätin aloittaa jokaisen päivän tärkeimmällä tehtävällä. Aluksi tuntui vaikealta tarttua heti aikaisin aamusta siihen kaikkein haastavimpaan tehtävään.

Mutta jatkettuani uutta tapaa jonkun aikaa, siitä alkoi muodostua rutiini. Eikä aamun ensimmäinen tehtävä ja siihen tarttuminen tuntunut enää haastavalta ollenkaan.

Päin vastoin. Aloin nauttia siitä, miten paljon sain aikaiseksi heti aamusta. Sain energiaa ja motivaatiota siitä, että tärkeimmät tehtävät etenivät hyvää vauhtia.

Työt eivät seuraa kotiin, eikä öisin tarvitse valvoa miettien tekemättömiä tehtäviä.

Koska tein tärkeitä tehtäviä rutiinilla ilman suurempia ponnisteluja, työn jälki oli tehokasta ja tekeminen luontevaa.

Ennen lounasta katsoin vielä sähköpostit läpi. Ja lounaan jälkeen käytin aikani ja energiani muihin tehtäviin ja uusien asioiden ideointiin.

Voin lopettaa työpäiväni aikaisemmin tarvittaessa, tai jos tuntuu siltä ettei tänään ole enää enempää annettavaa. Tärkeimmät asiat on hoidettu, eikä jokainen päivä ole luova päivä.

Työt eivät seuraa kotiin, eikä öisin tarvitse valvoa miettien tekemättömiä tehtäviä.

Yhteenveto

  1. Valitse uusi tavoiteltava rutiini ja suunnittele sen toteutus huolellisesti
  2. Kirjaa ylös hyvät puolet uuden rutiinin saavuttamiesta ja huonot puolet siitä lipsumisesta
  3. Laita lista esille ja tutki sitä päivättäin
  4. Kerro päätöksestäsi muille
  5. Varaa tarpeeksi aikaa siihen, että uudesta tavasta tulee rutiini
  6. Palkitse itsesi

Kirjoittaja Minna Koivisto on luonut verkkokurssin Ajanhallinta on elämänhallintaa, ja hän pitää Ajanhalinnan luentoja yrityksille.